Skanzen StübingNejvětší
skanzen Rakouska. V rozsáhlém areálu najdete venkovská stavení ze všech rakouských spolkových zemí, ačkoliv daleko nejvíc je jich ze
Štýrska - obytná stavení i celé statky, hospodářské budovy, pazderny (budovy, kde se zpracovával len), mlýny, sýpky, venkovní pece, sušárny, stodoly, venkovský krámek, škola... Všechno doplňují zahrádky i políčka a pasoucí se dobytek, takže vesnice vypadají jako živé.
Rakouské muzeum v přírodě je jedním z 10 největších centrálních skanzenů v Evropě. Celostní prezentace historických předmětů z různých spolkových zemí dává návštěvníkům ucelený obraz o životě a každodenním životě venkovského obyvatelstva minulých let.
Rakouské muzeum pod širým nebem uchovává nevratné kulturní dědictví z 6. století a poskytuje autentický pohled na kořeny rakouské historie.
V Museumstalu bylo zřízeno 100 venkovských objektů ze spolkových zemí a Jižního
Tyrolska, původní historické stavby i repliky.
Semmeringbahn, tedy Semmeringská železnice, je nejstarší horská železnice na světě, jež překonává stejnojmenné sedlo, které tvoří již od 13. století hranici mezi rakouskými zeměmi
Dolní Rakousko a
Štýrsko. Semmering leží v nejvýchodnějším cípu rakouských
Alp a vždy přes něj vedla cesta mezi
Vídní a Terstem.
Roku 1841 byl pověřen rakouský architekt Carl Ritter von Ghega vybudováním železnice na této trase. Tento génius, který v šestnácti letech dosáhl titulu inženýra a o rok později získal doktorát z matematiky, proto odjel na studijní cestu do Velké Británie a Spojených států amerických, a když se vrátil, přestavil svůj odvážný plán
první skutečné horské železnice na světě. A ta slouží dodnes.
Má běžný rozchod kolejí a šplhá po úbočích kopců v maximálním sklonu 28 ‰, přičemž 60 % této cesty stoupá ve sklonu 20 až 25 ‰. 42 km dlouhá trasa z Gloggnitze ve výšce 439 m n. m. stoupá 460 výškových metrů vzhůru až k vrcholovému tunelu u městečka Semmering a poté klesá do Mürzzuschlagu, ležícího ve výšce 789 m n. m. Během této cesty
vlak projede patnáct tunelů a přejede sto třicet mostů a šestnáct viaduktů, z nichž nejvyšší Kalte-Rinne se klene ve výšce 46 metrů nad údolím. Nejdelší viadukt Schwarzatal-Viadukt dosahuje délky 228 metrů a nejdelší (vrcholový) tunel je dlouhý 1512 metrů, ale ten byl dokončen až sto let po uvedení stavby do provozu při rozšiřování železnice o druhou kolej.
Stavba této trati probíhala v letech 1848 až 1854 a podílelo se na ní dvacet tisíc dělníků, kterým prošlo rukama 65 milionů cihel a 80 000 kamenných kvádrů.
Jako první projel 16. května 1854 slavnostně Semmeringskou železnicí císař František Josef I. s manželkou Alžbětou a o den později tu začala pravidelná nákladní doprava. Po dvou měsících sloužil i pro osobní dopravu. Přes své stáří a technickou náročnost patří Semmeringská železnice k nejvytíženějším tratím v
Rakousku. Část projedete i na našich zájezdech, viz
podobné zájezdy.
Podél Semmeringské železnice vede naučná turistická stezka Bahnwanderweg Semmering, jejíž nejdelší varianta měří 23 km. Během cesty je možné si prohlédnout nejen projíždějící vlaky, ale i nádhernou krajinu plnou tajuplných hradů.