Skanzen StübingNejvětší
skanzen Rakouska. V rozsáhlém areálu najdete venkovská stavení ze všech rakouských spolkových zemí, ačkoliv daleko nejvíc je jich ze
Štýrska - obytná stavení i celé statky, hospodářské budovy, pazderny (budovy, kde se zpracovával len), mlýny, sýpky, venkovní pece, sušárny, stodoly, venkovský krámek, škola... Všechno doplňují zahrádky i políčka a pasoucí se dobytek, takže vesnice vypadají jako živé.
Semmeringbahn, tedy Semmeringská železnice, je nejstarší horská železnice na světě, jež překonává stejnojmenné sedlo, které tvoří již od 13. století hranici mezi rakouskými zeměmi
Dolní Rakousko a
Štýrsko. Semmering leží v nejvýchodnějším cípu rakouských
Alp a vždy přes něj vedla cesta mezi
Vídní a Terstem.
Roku 1841 byl pověřen rakouský architekt Carl Ritter von Ghega vybudováním železnice na této trase. Tento génius, který v šestnácti letech dosáhl titulu inženýra a o rok později získal doktorát z matematiky, proto odjel na studijní cestu do Velké Británie a Spojených států amerických, a když se vrátil, přestavil svůj odvážný plán
první skutečné horské železnice na světě. A ta slouží dodnes.
Má běžný rozchod kolejí a šplhá po úbočích kopců v maximálním sklonu 28 ‰, přičemž 60 % této cesty stoupá ve sklonu 20 až 25 ‰. 42 km dlouhá trasa z Gloggnitze ve výšce 439 m n. m. stoupá 460 výškových metrů vzhůru až k vrcholovému tunelu u městečka Semmering a poté klesá do Mürzzuschlagu, ležícího ve výšce 789 m n. m. Během této cesty
vlak projede patnáct tunelů a přejede sto třicet mostů a šestnáct viaduktů, z nichž nejvyšší Kalte-Rinne se klene ve výšce 46 metrů nad údolím. Nejdelší viadukt Schwarzatal-Viadukt dosahuje délky 228 metrů a nejdelší (vrcholový) tunel je dlouhý 1512 metrů, ale ten byl dokončen až sto let po uvedení stavby do provozu při rozšiřování železnice o druhou kolej.
Stavba této trati probíhala v letech 1848 až 1854 a podílelo se na ní dvacet tisíc dělníků, kterým prošlo rukama 65 milionů cihel a 80 000 kamenných kvádrů.
Jako první projel 16. května 1854 slavnostně Semmeringskou železnicí císař František Josef I. s manželkou Alžbětou a o den později tu začala pravidelná nákladní doprava. Po dvou měsících sloužil i pro osobní dopravu. Přes své stáří a technickou náročnost patří Semmeringská železnice k nejvytíženějším tratím v
Rakousku. Část projedete i na našich zájezdech, viz
podobné zájezdy.
Podél Semmeringské železnice vede naučná turistická stezka Bahnwanderweg Semmering, jejíž nejdelší varianta měří 23 km. Během cesty je možné si prohlédnout nejen projíždějící vlaky, ale i nádhernou krajinu plnou tajuplných hradů.
Určitě i nenechte ujít ty tuto romantickou středně náročnou túru. Přes
- Bärenschützklamm vede přes 109 mostů a 51 dřevěných žebříků přes slibný „Štýrský Jockl“a dřevěný pozutní kostel přilepený ke skále s pohledy na vrchol Hochlantsch (1720 m) plno přírodních zážitků skýtá i údolí Teichalm s jezerem a rašeliništěm. Několikahodinovou námahu odmění ty nejkouzelnější přírodní zážitky.