Slavná výročí Bertholda Curranta145 let paroplavby na jezeře Wolfgangsee a 125 let ozubnicové železnice na SchafbergNa jezeru
Wolfgangsee, pojmenovaném po vesničce Sv. Wolfgang, lokalizovaného v
Rakousku pouze 30 kilometrů od Salzburku (a proslaveného díky Wolfgangu Amadeu Mozartovi), panuje již několik století silný vodácký provoz. Do roku 1873 zdejší oblast opanovali místní vodáci, kteří vozili poutníky mezi zdejšími vesnicemi Fürbergem a Sv. Wolfgangem. V roce 1869 však získal Berthold Currant, inženýr u Železnic císařovny Elišky, společně s Albertem Pietzem (ředitelem továrny na papír), licenci k provozování lodní dopravy po jezeře ve větším měřítku. Před 145 lety – 20. května 1873 – tak absolvoval na jezeře svou testovací jízdu první kolesový parník Císař
František Josef I. (pojmenovaný na oslavu 25 let vládnutí
Františka Josefa) a od toho dne zde byla oficiálně otevřena i pravidelná doprava. První jízdní řád obsahoval během letních měsíců čtyři denní cesty: Strobl - Sv. Wolfgang - Fürberg - Sv. Gilgen. Jízdní doba trvala 45 minut. Stala se však nepříjemná věc: parníková doprava nebyla rentabilní – a Berthold Currant začal toužit po výstavbě železnice vedoucí na nedaleký vrchol Shafberg.
Povedlo se mu to dokonce více, než sám předpokládal. Ozubnicová dráha (železnice, která využívá k přenosu tažné síly ozubená kola upevněného v ose koleje) měla a má pořád stále velký turistický význam. Tzv. „zubačka“ je také zvláštní tím, že vede přes dvě spolkové země
Rakouska. Nástupní místo v údolí leží ve Sv. Wolfgangu (
Horní Rakousko), koncová stanice se nachází na téměř 1800 metrů vysokém vrcholu ležícím v
Solnohradsku, přičemž zdejší 125 let staré parní lokomotivy jsou jedny z nejstarších na světě, které jsou stále v provozu. Dnes však více odpočívají a jejich práci přebírají nové lokomotivy s dieselovým motorem. V letním období převeze tato dráha až 2000 návštěvníků denně, za celou loňskou sezónu převezla například 309 171 cestujících. Díky letošnímu výročí 125 let se tak mohou návštěvníci i dnes svézt v délce 5,85 km pohodlně a bezpečně na vrchol vysoký 1783 metrů; dráha překonává výškové rozdíly 1190 metrů za 35 minut.
V březnu 2018 představitelé států
Horního Rakouska a
Solnohradska oznámili renovaci trasy zubačky (včetně její bezbariérovosti), jejíž dokončení by mělo být v roce 2022. Celkové náklady činí 18 milionů EUR. Vzhledem k tomu, že čím dál tím méně závodů má potřebné odborné znalosti těchto starých strojů, téměř všechny opravy se provádějí na dílnách přímo ve Sv. Wolfgangu. Mimochodem, věděli jste, že každá jízda starou lokomotivou vyžaduje čtyři hodiny příprav? Parní lokomotiva totiž při jednom výletu spotřebuje zhruba 500 kg uhlí a 3000 litrů vody!
Nakonec se však vraťme ještě k paroplavbě – i na ni se totiž usmálo štěstí. V roce 1893 - po výstavbě ozubnicové železnice - se začalo dařit také lodní dopravě. Po válce došlo k obrovskému rozmachu a flotila byla neustále rozšiřována. Dnes je ve vlastnictví společnosti SalzkammergutBahn 6 motorových lodí, které se prohánějí po hladině jezera denně od května do října. Ke kotvištím a místům, odkud lodě vyplouvají, patří obce kolem jezera: Sv. Gilgen - Fürberg - Ried/Falkenstein - Schafbergbahn - Sv. Wolfgang – Geschwendt/parkoviště a Strobl.
A co se stalo ze začátku zmiňovaným parníkem, pojmenovaným po bývalém vladaři
Rakousko-Uherské monarchie? Parník Císař
František Josef I. nejenže pořád patří do flotily lodí brázdící jezero (byť jen občasně), dokonce prošel rekonstrukcí (má dnes dieselový motor), avšak i ve svém věku 145 let bez problému uveze 225 cestujících a 3 tuny nákladu!
15 nej z okolí GmundenuGmunden je malé městečko nacházející se na severním okraji
jezera Traunsee v
Horním Rakousku. Díky překrásným okolním alpským scenériím nabízí příležitosti pro pěší turistiku i různé další aktivity. Samotné jezero
Traunsee (hluboké až 191 metrů) vybízí k rekreačním výletním plavbám - brázdí ho totiž jeden z nejstarších (1871) zbývajících parníků na světě: Gisela. Na jezeře se provozují různé vodní sporty, zejména jízda na kajaku. Na severní straně se na malém ostrově nachází okouzlující
jezerní zámek Seescholss Ort. Zámek je přístupný přes dlouhou dřevěnou promenádu, jež nabízí pohled na úžasnou scenérii – o ní se říká, že je rájem fotografů. Přímo u promenády se u břehu jezera se nachází Toskánský park. Stojí za to navštívit v Gmundenu i radnici, jejíž zvonkohra vyhrává přes celý den a v noci ukolébává místní obyvatele ke spánku i ukolébavkou! Radnice leží na Radnickém náměstí (Rathausplatz), z něhož ústí kolonáda vinoucí se až do 700 metrů vzdáleného jachtařského klubu. Z Rathausplatz až k zámku pak jezdí výletní vláček, který Vám může usnadnit cestu.
Chcete-li si protáhnout svaly, nabízí se výšlap na nejvyšší horu u břehu jezera
Traunsee: Traunstein (1691 metrů). Kromě horolezeckých tras nabízí i klasickou stezku. Odměnou na konci Vám bude výhled na nezapomenutelnou alpskou scenérii. Naopak s lanovkou se pohodlně můžete dostat na vrchol pohoří Grunbergu, odkud je nejen krásný rozhled, ale jedná se doslova i o sen turistů kvůli síti rozmístěných pěších stezek vinoucích se kolem hor. V severní části Gmundenu leží malé jezírko Krottensee. Turisté ho téměř neznají a díky tomu zde sídlí nejrůznější druhy ptactva. Nedaleko Gmundenu se pak nachází i poklidné a křišťálově čisté jezero Laudachsee, jehož travnatý břeh přímo vybízí k vychutnání si odpoledního pikniku. A na východě od Gmundenu se na ploše větší než 60 hektarů rozprostírá přírodní park Grünau, v jehož lokalitě žijí například bizoni, vlci či hnědí medvědi, avšak i do nějž můžete díky turistickým stezkám zavítat.