Již od předminulé sezóny můžete na naších webových stránkách a také v katalogu narazit na jiný druh dopravy v rámci poznávacích zájezdů než je zažitá doprava autobusem či na delší vzdálenosti doprava letecká. Jak název napovídá, jedná se o železnici. Evropské vlaky zažily během druhé poloviny minulého století obrovský boom, zejména v západní Evropě, kdy začaly vznikat nové vlakové platformy na principu specifických vlakových souprav, typu železničních kolejí a k nim náležící infrastruktury. Celá platforma dodnes vychází ze snahy evropských zemí, mezinárodní železniční unie a také EU jako politického aparátu, učinit cestování po železnici pro volnočasové, obchodní i jiné účely co nejvíce efektivním a jednoduchým. Uvedené snahy si kladou za cíl spojit významná hospodářská centra, velké dopravní křižovatky a evropské metropole pomocí tzv. vlakových "dálnic", tedy vysokorychlostních tratí, uzavřených linií pro vlakové soupravy a jednotky určené právě pro tyto konvenční tratě. Průkopníkem vysokorychlostní vnitrostátní dopravy se stala Itálie s prvním rychlovlaky jež spojily Řím a Florencii už v 70 letech století minulého. Velký úspěch a potenciál způsobil velkým boom a zemi na Apeninském poloostrově následovala řada dalších ve skrze západních zemí Evropy. Nedlouho poté se přidala Francie, Německo a Benelux. V pozdější dekádě také Španělsko, Portugalsko nebo Anglie. Země Albionu byla první zemí Evropy, která byla propojena na mezinárodní vysokorychlostní železniční sít i přes náročnou překážku - Lamanšský průplav. Vlaková doprava ovšem neznamená jen svištění rychlovlakem mezi evropskými aglomeracemi, nýbrž i klasické železniční tratě, pouze modernizované a stavěné v rámci "panevropských železničních koridorů" neboli tranzitní železniční koridory, vysoce důležité dopravní a ekonomické tepny s prvotním hlavním účelem pro dálkovou nákladní dopravu. Příklady najdeme v tuzemsku na hlavních trasách osobní i nákladní dopravy, např. Praha - Pardubice - Olomouc - Ostrava nebo Ústí nad Labem - Praha - Brno - Břeclav aj. Uvedená města jsou napojená na vysvětlované koridory a doprava mezi nimi nabízí rychlosti až do 160 km/h. V zahraničí jsou tyto koridory místy uzpůsobené až pro rychlosti okolo 200 km/h. Co se týče evropských vysokorychlostních tratí, dnes je již zavedeným standardem rychlost okolo 300 km/h. Rychlovlaky se dnes už dostaly i do takových míst jako je Norsko (letištní rychlovlak do Oslo) nebo jako spojení ruských největších měst Moskvy a Petrohradu.
Náš koncept nabízených poznávacích zájezdů zaměřených na vlaky má za cíl rozšířit naší obsáhlou nabídku poznávacích zájezdů o nový a zajímavý atraktivní prvek a využít trend cestování po železnici v rámci tuzemska i celé Evropy. Níže jsou komentáře k jednotlivým zemím, kam můžete vyrazit díky naší sekci vlakových zájezdů.
Slovensko
Jak možná víte, poslední roky jsou na české železnici velmi akční a zejména pro cestujícího se stala cesta vlakem konečně symbolem pohodlí, přehledných služeb a v neposlední řadě také rozumných cen. Vše uvedené je důsledkem vstupu soukromých dopravců na české koleje, čímž se zvýšila konkurenceschopnost pro předtím nehybný monopol ČD. Průlom pro kvalitní a rychlé cestování způsobil i nákup naklápěcích jednotek typu Pendolino od italského koncernu Alstom, které nyní postupně dostávají nový a moderní interiér, který odpovídá náročné klientele a také unifikovaným barvám ČD.
Při cestě na Slovensko v rámci našich vlakových zájezdů vyzkoušíte jak slavné Pendolino, tak švýcarské jednotky od dopravce Leo Express. V Pendolinu si můžete zajít na skvělý oběd či drink do bufetového baru nebo pročítat denní tisk, nabízený na palubě zcela zdarma. Rovněž je Pendolino nejrychlejším způsobem jak se na Slovensko dostat. Oproti tomu při jízdě konstrukčně méně robustní soupravou od Leo expressu zažijete vysoké zrychlení a hned co se za pár sekund dostanete na rychlost okolo 100 km/h. Budete obsloužení palubním personálem, který Vám donese cokoliv z právě dostupného občerstvení přímo na místo. Pokud by jste chtěli v obou případech větší komfort, je možnost si připlatit vyšší třídu, tuto možnost je ovšem nutné si předem ověřit, počet míst je omezen.
Pokud zamíříte na vlakový zájezd zaměřený na Tatry, budete mít požitek z železnice umocněn i cestováním Tatranskými "električkami" během pobytu, díky kterým nasajete atmosféru tatranských úzkorozchodných železnic i majestátnost nejvyšších slovenských hor. Více na https://www.geops.cz/zajezdy/slovensko/do-tater-za-prirodou-a-termaly-po-zeleznici/.
Rakousko
Druhou zemí kam se můžete v rámci vlakového poznávacího zájezdu vypravit je náš jižní geografický soused - Rakousko. Česko pojí s Rakouskem nejen historie a politické osudy, ale také obojím státům vzájemně blízká železnice. Díky Schengenu a tedy otevřenému pohybu osob a zboží, se otevřely hranice i železnici. Dnes se i díky stále rostoucímu zájmu o cestování vlakem mezi Rakouskem a Českem můžeme svést desítkami spojů mířícími do měst jako Linec, Vídeň, Štýrský Hradec nebo Gmunden. Velké oblibě se těší také jízdy do česko-rakouského příhraničí. Stejně jako u nás začínala sláva Pendolino, tak podobně v Rakousku prorazily vlaky typu Railjet v atraktivní vínové barvě jezdící pod hlavičkou rakouských státních drah. Postupně v Rakousku vytlačily klasické rychlíkové vozy a staly se ikonou rychlé a moderní dopravy mezi nejdůležitějšími a největšími rakouskými městy, které postupem času doplnily i zahraniční destinace mezi kterými se objevila i Praha. Naše metropole si pozici upevnila a proto jsou dnes v dvouhodinovém taktu provozovány rychlovlaky Railjet mezi Prahou, Brnem, Vídní a Štýrským Hradcem. Mnoho spojů už dnes navíc jezdí i v barvách ČD.
Pokud si vyberete poznávací zájezd vlakem do Štýrska za uměním a kulturou Štýrského Hradce nebo skvělými víny, budete mít možnost ochutnat kvalitu a komfort Railjetu osobně při cestě tam i zpět. Viz https://www.geops.cz/zajezdy/rakousko/styrsko/kouzlo-styrska-rychlovlakem-railjet/. Navíc během poznávání krás Štýrska vyzkoušíte i pohodlní a kvalitu regionální rakouské železnice, která patří mezi nejlepší v Evropě.
Nicméně vlakem s námi nemusíte navštívit jen jih Rakouska, nýbrž i rodiště Antona Brucknera, místo kde vznikl slavný linecký koláč - metropoli Horního Rakouska Linec. Tam vás dopraví komfortní mezinárodní vlaky ČD. Více na https://www.geops.cz/zajezdy/rakousko/horni-rakousko/zazitkovy-advent-v-linci-a-slavna-postlinbergska-draha/. Částečně vlakem lze absolvovat zájezd za kapkou nostalgie, poznáním Solné komory a také návštěvou Lince v první polovině září. Najdete na https://www.geops.cz/zajezdy/rakousko/solnohradsko/nostalgicky-vikend-v-solne-komore-s-parou/. A hlavně – svezete se kouzelným parním vláčkem, tratí plnou (pro ty starší) vzpomínek na dětství a dávné cesty parními vlaky. V obou případech budete moct vyzkoušet i nejstrmější adhezní dráhu v Evropě - Postlingbergskou dráhu v Linci,
Polsko
Již třetím rokem se můžete díky vláčkovým poznávacím zájezdům svést pohodlně také k naším severním sousedům, tedy do Polska. Díky kooperaci českých a polských železnic s námi můžete vycestovat přímými spoji kategorie EuroCity z Prahy do polské metropole Varšavy bez jediného přestupu a zároveň přistoupit i po cestě, v Pardubicích, Olomouci nebo Ostravě. Již po trase napříč Polskem uvidíte spoustu zajímavostí - průmyslovou oblast aglomerace Katovic, uhelnou magistrálu, někdy označovanou jako "první dělnickou rychlodráhu světa", kudy polské rychlovlaky jezdí až dvousetkilometrovou rychlostí. Po příjezdu do Varšavy budete ihned po opuštění budovy hlavního nádraží ohromeni futuristickou zástavbou Varšavy a slavným "Stalinovým dortíkem" - Palácem kultury i nauki. Ne nadarmo se polskému hlavnímu městu říká "Polský New York". Více na https://www.geops.cz/zajezdy/polsko/varsava-vlakem-nejen-po-stopach-f-chopina/.
Polské železnice, vozidla i infrastruktura, prodělaly obrovský pokrok dopředu, zejména díky investicím do dopravního sektoru a čerpání z fondů EU. V posledních letech byla dokončena zcela nová vysokorychlostní trať mezi Varšavou a Gdaňskem, kde můžete polskými pendoliny cestovat rychlostí až 230 km/h a dostat se v rychlém čase k baltskému pobřeží Polska. Jestli Vás láká komfortní zážitek spojený s vysokou rychlostí nových moderních jednotek a v neposlední řadě kouzelný sever Polska, tak v to případě můžete využít letošní novinky - poznávacího zájezdu vlakem až k Baltskému moři, kde si prohlédnete po cestě Varšavu a také strávíte krásné chvíle v Gdaňsku a jeho okolí. Více na https://www.geops.cz/zajezdy/polsko/polskym-rychlovlakem-za-krasami-baltskeho-more/.