Most Millau

Most Millau se nachází ve Francii na hranici Provence a Languedocu na spojnici Paříž - Barcelona a pod ním je chráněná přírodní rezervace řeky Tarn. Pro zajímavost pár čísel:

Millau Viaduc je most zavěšený se sedmi betonovými pilíři a osmi mostními poli; mostovka je ocelová a váží 36 000 tun. Délka mostu činí 2 460 m. Mostní pole nemají všechna stejnou délku; šest centrálních měří 342 m a dvě okrajová pak 204 m.

A ještě pár dalších parametrů: mostovka od severu k jihu klesá o 3%. Celá stavba se nachází v zatáčce s poloměrem 20 km. V každém směru se nacházejí dva jízdní pruhy. Pilíře mají velmi rozdílnou výšku; od 77 m až k 246 m (měřeno až k výšce vozovky). Nejvyšší pilíř převyšuje spolu s věží nad vozovkou svojí výškou i Eiffelovu věž.

Celá stavba přitom vyrostla neskutečnou rychlostí, a to za pouhých 39 měsíců. Na návrhu mostu se mimochodem také podílel asi nejvýznamnější britský architekt současnosti Sir Norman Foster. Mést byl slavnostně otevřen 14. prosince 2004 za přítomnosti francouzského prezidenta Jacquesa Chiraca.

Náklady činily 394 milionů eur, tedy více než 11 miliard korun. Eiffage má koncesi na provozování mostu až do roku 2080. Na stavbě bylo použito 85 000 krychlových metrů (nebo 205 000 tun) betonu, převážně použitého na pylony a jejich základy. Hmotnost ocelového »svršku« dosáhla 36 000 tun, což se, použijeme-li opět srovnání s populární Eiffelovkou, rovná hmotnosti pěti takových věží.

Autor: Konstrukce mostu je dílem britského architekta Normana Fostera, podle jehož návrhů byly postaveny například londýnský Millenium Bridge, nový stadion ve Wembley, berlínský Reichstag nebo letiště v Hongkongu.

Konstrukční řešení mostu u Millau vyplynulo z klíčové myšlenky celého projektu, počítající zejména u pilířů s použitím takového množství materiálu, které by co nejméně zasáhlo do okolní přírody a navíc by monumentální stavbu zbytečně neprodražovalo. Beton a ocel ve vyvážené kombinaci dodává mostu dostatečnou tuhost a odolnost, nutnou například při účincích větru, a zároveň pružnost a relativní lehkost. Výsledkem je mimořádně vzdušný a odlehčený vzhled díla. Celý most je dlouhý přesně 2 460 metrů.

Čerpáno z článku Stavebnictví z 2.5.2005

Informace k poznávacím zájezdům cestovní kanceláře GEOPS do této části Francie najdete na www.francie.geops.cz/languedoc.  

Související destinace

Languedoc

Languedoc

Jižní část Francie mezi západním pobřežím Středozemního moře a Pyrenejemi. Název languedoc připomíná starou jihofrancouzskou řeč langue d´oc a tradice specifické jihofrancouzské kultury jsou tu opět velmi živé. Hrady, na kterých středověké dámy přijímaly holdy trubadúrů i horské pevnosti a opevněná města, kde se bránili stoupenci sekty katarů. Nádherné katedrály z vápence nebo cihel, kláštery s jemnými plastikami, malebná kamenná města.je zde i mnoho přírodních krás - krasové pohoří Cévenny (UNESCO), strže řek Tarn, Jonte, Hérault a Aveyron, pobřežní laguny, krajina vinic i vrchovina v podhůří Pyrenejí. Na své si přijdou milovníci moře, turistiky, vína i gastronomie - specialitou je zejména sýr roquefort.

Musíte potvrdit souhlas se zpracováním informací.

Upozornění

Pro pokračovní je třeba souhlasit se zpracováním osobních údajů

Zkontrolujte formát e-mailu

Upozornění

Zkontrolujte formát E-mailu