Semmeringbahn, tedy Semmeringská železnice, je nejstarší horská železnice na světě, jež překonává stejnojmenné sedlo, které tvoří již od 13. století hranici mezi rakouskými zeměmi Dolní Rakousko a Štýrsko. Semmering leží v nejvýchodnějším cípu rakouských Alp a vždy přes něj vedla cesta mezi Vídní a Terstem.
Roku 1841 byl pověřen rakouský architekt Carl Ritter von Ghega vybudováním železnice na této trase. Tento génius, který v šestnácti letech dosáhl titulu inženýra a o rok později získal doktorát z matematiky, proto odjel na studijní cestu do Velké Británie a Spojených států amerických, a když se vrátil, přestavil svůj odvážný plán první skutečné horské železnice na světě. A ta slouží dodnes.
Má běžný rozchod kolejí a šplhá po úbočích kopců v maximálním sklonu 28 ‰, přičemž 60 % této cesty stoupá ve sklonu 20 až 25 ‰. 42 km dlouhá trasa z Gloggnitze ve výšce 439 m n. m. stoupá 460 výškových metrů vzhůru až k vrcholovému tunelu u městečka Semmering a poté klesá do Mürzzuschlagu, ležícího ve výšce 789 m n. m. Během této cesty vlak projede patnáct tunelů a přejede sto třicet mostů a šestnáct viaduktů, z nichž nejvyšší Kalte-Rinne se klene ve výšce 46 metrů nad údolím. Nejdelší viadukt Schwarzatal-Viadukt dosahuje délky 228 metrů a nejdelší (vrcholový) tunel je dlouhý 1512 metrů, ale ten byl dokončen až sto let po uvedení stavby do provozu při rozšiřování železnice o druhou kolej.
Stavba této trati probíhala v letech 1848 až 1854 a podílelo se na ní dvacet tisíc dělníků, kterým prošlo rukama 65 milionů cihel a 80 000 kamenných kvádrů. Jako první projel 16. května 1854 slavnostně Semmeringskou železnicí císař František Josef I. s manželkou Alžbětou a o den později tu začala pravidelná nákladní doprava. Po dvou měsících sloužil i pro osobní dopravu. Přes své stáří a technickou náročnost patří Semmeringská železnice k nejvytíženějším tratím v Rakousku. Část projedete i na našich zájezdech, viz podobné zájezdy.
Podél Semmeringské železnice vede naučná turistická stezka Bahnwanderweg Semmering, jejíž nejdelší varianta měří 23 km. Během cesty je možné si prohlédnout nejen projíždějící vlaky, ale i nádhernou krajinu plnou tajuplných hradů.